2005. január 5., szerda

Amerikai iparági kilátások az új évre, európai spekuláció

Az AAR észak-amerikai iparági szövetség jó évre számít 2005-ben. A Fitch konjunktúraelemző számításaira építő előrejelzésében a relatíve erős amerikai gazdasági növekedés és a kőolajszármazékok magas világpiaci ára a két legfontosabb tényező. Mi befolyásolja az amerikai vasutaktársaságok versenyképességét és mi következik ebből ránk nézve?

Az amerikai GDP várható növekedési üteme 3,3%, ami egy megállapodott szerkezetű, fejlett országban magasnak mondható, bár elmarad a tavalyi évétől. A fuvarozás iránti kereslet ezért relatíve magas marad, és az amerikai vasúti teherszállítók a tavalyinál alacsonyabb növekedési ütemre számíthatnak. Az AAR 2-4 százalékos bővülést jelez előre. Mivel az amerikai ipari termelés növekedési üteme kiemelkedően jó, ezért a nyersanyagszállítások és a késztermékek szállítása is jól fog alakulni, hasonlóan a 2004-ben látott tendenciához. Egyedül az észak-amerikai autógyártás rossz eredménye hat kedvezőtlenül, mivel az új autókat nagyrészt vasúton szállítják.

A kőolaj és földgáz magas világpiaci ára többféleképpen hat az iparágra. Egyrészt az energiapiacon megindult a kőolaj kőszénnel való helyettesítése, ami a vasutak számára kifejezetten kedvező, hiszen a kőszenet alapvetően vonatokon érdemes szállítani. Mivel a Diesel-üzemeanyag ára egy jelentős költségtényező, a működési költségek 12%-ra rúg, a magas energiahordozó ár a vasutak jövedelmezőségét csökkentheti. Ugyanakkor mindez relatív piaci térnyerést is hozhat, mivel a relatíve energiapazarlóbb teherautókat sokkal jobban érinti az üzemanyagok magas ára. Ez a hatás is tavalyról folytatódik, és elsősorban az intermodális szállítások, vagyis a kamionok terhének részleges vasúti szállítása fog terjedni. Ez az iparági szegmens az előző évben is kétszámjegyű növekedést mutatott.

Európában mindezek a hatások másként jelentkeznek. Az európai gazdasági növekedés általában jóval elmarad az észak-amerikaitól, de a közép-európai régió növekedési üteme kifejezetten magas marad, és ebből még jobban kiemelkedik a magyar, szlovák, román és lengyel autógyártás. Az energiahordozók magas ára némiképp másként érinti az európai közlekedési szektort, mivel az üzemanyagok ára a magas adók miatt többszöröse az amerikai szintnek. Ez általában is kedvezett a vasutak európai reneszánszának, de a mostani kimagasló kőolaj ár hatása korlátozottan jelentkezik, hiszen a relatív árváltozások nyomán kihasználható hatékonyság-nyereségek hatását az adórendszer eltompítja.

Magyarországon az energiaszektorban nagy kőszén-gáz átváltási lehetőség alternatív erőművek hiányában nincsen, de hazánkban is a kőszénszállítás a vasutak legjövedelmezőbb tevékenysége, vagyis a kezdődő liberalizációban a bányákat az erőművekkel összekötő relációkban lesz a legélesebb a piaci küzdelem. A magyar piac fejlődését azonban a külső tényezőknél sokkal jobban meghatározza, hogy megszületik-e végre az eurokonform vasúti szabályozás, és a piacon egyeduralkodó monopolista agóniája és piacvédő stratégiája nem temeti-e maga alá az egész vasúti áruszállítást.

Az AAR iparági előrejelzése 2005-re

Nincsenek megjegyzések: