2005. január 3., hétfő

Kempf Gyula polgármester a Nagybörzsönyi Erdei Vasút fejlesztéséről

A mai Reggel riportban számol be Kempf Gyula nagybörzsönyi polgármester évek óta tartó küzdelméről a Nagybörzsönyi Erdei Vasút fejlesztéséről. A kisvasút valaha jelentős teher- és személyforgalmat bonyolított le, amelyre a politikus szerint a közlekedési gondokkal küzködő, nagy munkanélküliséggel sújtott térségben újra szükség volna. A nyugat-nógrádi kisvasúti rendszer helyreállításához mindössze hat kilométer keskennyomközű pálya hiányzik.

A kisvasút majdnem teljesen elpusztult a kilencvenes évek elején, amikor állampolgári kezdeményezésre egy közalapítvány mentette meg pár éve a vasút egyes szakaszait, illetve Pest Megyei Területfejlesztési Tanács támogatásával rendbeszedték a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta szakaszt. A támogatás egy részét vissza kellett utalniuk, mert a probléma teljes megoldására nem volt elegendő. A térségben élők most a kisvasút fejlesztésére beadott EU pályázat sikeréért szurkolnak.

Az egykori Szobi Gazdasági Vasút és a Nagybörzsönyi Erdei Vasút összekapcsolásával a helyi emberek számára fontos tömegközlekedési lehetőség jönne létre, ami a kiváló menetrend szerinti közlekedést biztosító Szob-Budapest nagyvasúthoz kapcsolódva megkönnyítené a munkaerőpiactól elzárt környékről az ingázást.

A Börzsönyben majdnem elpusztult a királyréti kisvasút is, amely 1992-ben már egyszer leállt, de a helyi közösség összefogásával újraindult, és pár szűk esztendő után 2001. óta örvendetesen fejlődésnek indult az utasforgalom is.

A Börzsöny önkormányzatai és az itt élő emberek példája mutatja meg, hogy a térségi vasúti rendszerek a jelenlegi államvasúti működtetésnél jóval takarékosabban és eredményesebben megoldhatók, ha azok végzik, akiknek az igazán fontos. Talán nem a nyomtávon múlik, hogy ne lehetne mindezt a nagyvasúton is kipróbálni.

A Reggel cikke. Gyönyörű képgaléria kapcsolódik hozzá.

A Szobi GV újraindításáért küzdők honlapja

A Nagybörzsönyi Erdei Vasút honlapja

kisvasut.hu

Nincsenek megjegyzések: