2005. január 12., szerda

Egyesült Államok: vasúti szerencsétlenség és veszélyes anyagok

Ahogy a magyar sajót is beszámolt róla, három, klórgázzal teli tartálykocsit is tartalmazó tehervonat rohant egy veszteglő szerelvénybe a dél-karolinai Graniteville-ben január 6-án. A csütörtök hajnalban történt baleset körzetében nyolc holttestet találtak. A mozgó vonat mozdonyvezetőjén kívül minden áldozat a megsérült tartályokból kiszivárgó klórgáz belélegzése miatt vesztette életét. Öten egy közeli textilgyár épületeiben, egy ember a közelben lévő házában, egy pedig a vágányokkal párhuzamos úton haladó gépkocsiban. Kétszáznegyven embert kellett orvosi ellátásban részesíteni, negyvenötöt szállítottak kórházba, nyolc állapota válságos. Mennyire biztonságos a veszélyes anyagok vasúti szállítása? Milyen szabályok vonatkoznak az ilyen fuvarozásra?

A tragikus baleset nyomán a felfokozott érdeklődésre való tekintettel az Amerikai Vasutak Szövetsége közleményt adott ki, amelyben röviden összefoglalják a veszéyes anyagok szállítására vonatkozó amerikai szabályokat és statisztikákat.

Az Egyesült Államokban a vegyi anyagok tömegének 20%-át, és gyakorlatilag az összes (vízfertőtlenítésre és gyógyszergyártásra használt) klórt vasúton szállítják. A vasutak a tragikus baleset ellenére biztonságosnak mondhatók. 1981 és 2004 között 10 halállal járó, veszélyes anyaggal kapcsolatos vasúti baleset történt Amerikában, ugyanezen idő alatt a közúti furvarozásban 274 tragikus baleset történt. A veszélyes anyagokkal kapcsolatos vasúti balesetek száma 1980 óta 87, 1990 óta 34%-kal csökkent a növekvő forgalom ellenére.

A veszélyes anyagok szállítására vonatkozó speciális magyar jogszabályok a következők: 8/2002. (I. 30.) KöViM rendelet a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó képzésének, vizsgáztatásának szabályairól és díjairól.
12/1989. (XII. 5.) KöHÉM rendelet az egyes veszélyes áruk szállításához szükséges útvonal kijelölési kérelem és határozat mintájáról, valamint az útvonal-kijelölés díjáról.
2/1982. (II. 22.) KPM rendelet a veszélyes áruk nemzetközi belvízi szállításáról szóló szabályzatról.
20/1979. (IX. 18.) KPM rendelet a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás "A" és "B" mellékletének kihirdetéséről és belföldi alkalmazásáról.

Természetesen egy ilyen baleset is sok. Együttérzünk a tragédia áldozatainak hozzátartozóival.

A Népszabadság beszámolója a balesetről, légi fényképpel.
Az AAR közleménye.

Nincsenek megjegyzések: