2007. január 18., csütörtök

Európai elégedetlenség a Deutsche Bahn állami támogatási igényei miatt

A Nagy-Britanniában működő Rail Freight Group (RFG) nemzetközi árufuvarozási csoportosulás és az új piacralépő magáncégekből álló European Rail Freight Asoociation (ERFA) elégedetlenségét fejezte ki Jacques Barrot (az EB közlekedési biztosa) és Neelie Kroes (az EB versenyügyi biztosa) felé 2006 decemberében amiatt, hogy a jelek szerint az állami kézben lévő Deutsche Bahn (DB) törvényellenesnek tekinthető állami támogatást kér a német szövetségi kormánytól.

A panasz alapja egy 2006. október 20-i levél, melyben Hartmut Mehdorn, a DB elnöke a német parlament egyik képviselőjének címezve kifejti, hogy az elkövetkező néhány évben rendelkezésre álló források nem fedezik a DB ezen időszakra tervezett beruházásait és további 2-3 millárd Eurós injakcióra van szükség melyet egyébként „privatizációs bevételekből kellene fedezni”.

Az említett beruházások kiterjednek többek között nagysebességű ICE vonatok beszerzésére (közel 900 millió Euró értékben) azzal a céllal, hogy a német síneken egyre inkább jelen lévő francia SNCF-fel a DB versenyképes maradjon, rendező-pályaudvarok, átrakodók, raktárak építésére és gördülőállomány-beruházásokra (1.5 – 2 millió Euró), kelet-európai integrált állami vasúttársaságok felvásárlására (1 – 3 millió Euró), és általában a DB versenyképességének fenntartására az európai közlekedési piac liberalizált szegmensein (1 – 2 millió Euró).

Az RFG szerint az állami támogatás felhasználása a versenyképesség megőrzésére és fúziós piaci terjeszkedésre magas fokon tisztességtelen, és sérti az állami támogatással kapcsolatos európai szabályozást. A szervezet annak is hangot adott, hogy a DB integrált szerkezetének fenntartása, illetve a vezetőség szándéka hasonlóan integrált állami vasúttársasságok felvásárlására már önmagában megsérti az európai törvénykezést mind formálisan, mind szellemében. Az RFG szót emelt továbbá azon felesleges akadályok és egyéb nehézségek miatt, melyekkel azok a brit cégek kénytelenek szembenézni amelyek a németországi vasúti piacra tervezik a belépést.

Forrás: Isabelle Smets, Europolitics, No 3219, 2007.01.05.

Nincsenek megjegyzések: