2005. január 31., hétfő

Svédországi koncessziós vita vége

A svéd Tagkompaniet AB magánvasút-társaság és a svéd Nemzeti Tömegközlekedési Ügynökség (Rikstrafiken) peren kívüli megállapodást kötött az Észak-Svédországba történő éjszakai személyszállítás ügyében kirobbant koncessziós dömping-vitában.
A Rikstrafikent az új svéd közlekedéspolitika végrehajtására állították fel 1999-ben. Feladata a tömegközlekedés állami koordinációjának elősegítése és az egyetemes szolgáltatás koncessziós versenyeinek lefolytatása. Egyetemes szolgáltatási területnek azok a piacok számítanak, ahol a gyér kereslet miatt nem alakulhat ki érdemi verseny. Az egyetemes szolgáltatásokért folytatott koncessziós versenynek az a nyertese, aki alacsonyabb állami támogatást kér ugyanazon szolgáltatás nyújtásárt, vagyis alacsonyabb költséggel vagy többet hozó, jobb termékekkel indul.

A vita egy Svédországon átmenő éjszakai személyvonat közlekedtetésére kiírt koncesszió volt. Tågkompaniet 5.9 millió eurós kár megtérítését követelte a Rikstrafiken-en, melyet az még 2003 máriciusában okozott neki. A vasúttársaság szerint a legutóbbi versenyben a hatóság törvénybe ütköző, dömpingáras ajánlatot fogadott el egy másik magánvasúttól, a Connextől. A kifogásuk szerint míg a korábbi államvasút (SJ) évente 15,9 millió eurós költséggel közlekedtette északra a vonatokat, akitől a Tågkompaniet 11.7 millió eurós költséggel nyerte el a szolgáltatási jogot, a második tenderen a Connex a második tenderen mindössze 6.9 millió eurós költségen vállalata a szolgáltatás nyújtását, amihez öt évre mindössze 34,4 millió eurónak megfelelő kompenzációt kért. A fenti áron a Connex nyújtja a szolgáltatást 2008 közepéig.

Az X-rail nem számol be róla, hogy fizetett-e, és ha igen, mennyit a Rikstrafiken a Tågkompaniet-nek, mindenesetre a felek rögzítették, hogy nincsennek további követeléseik egymással szemben és mindketten a saját szerepüknek megfelelően a vasúti közlekedés jobbá tételét tartják szem előtt.

Nincsenek megjegyzések: