2007. február 6., kedd

Vita a közszolgáltató vasutak menetrendjéről

Az idei menetrendi időszakban alaposan megváltozott a MÁV Zrt menetrendje, a közszolgáltatás keretében indított járatok egy része ütemes menetrendbe került. A közszolgáltatás mennyisége pedig a tavaly beharangozott vasútszűkítés helyett 10%-kal növekedett. Várható volt, hogy a megnövekedett kínálati kapacitás felszínre fogja hozni a MÁV krónikus problémáit: a rossz anyagi ösztönzőket, a kereslethez alkalmazkodni képtelen infrastruktúrát, az elszámoltathatóság hiányát. Az első kritikus újságcikkek már decemberben és január elején megjelentek. (pl. Bódisz Attila: Ütemtévesztő menetrend).

Kapitány Szabó Attila január 31-én a problémákról nagy, átfogó cikkben számolt be a Népszabadság hasábjain (Pénteken egy órára leáll a vasút - Döcög a MÁV reformja, késik az önállósítás). A cikket váratlanul hosszú, és igen éles hangú ellenvélemény támadta meg az Index címlapjáról (Kinyírják a MÁV-nál az utasbarát menetrendet? - február 5.), amelyben Tevan Imre így fogalmaz:

Az ütemes menetrend igazi nyilvános megtámadására aztán január utolsó napjában a Népszabadságban került sor. Nem is változik olyan sokat a világ, ahogy a Fideszben a selyemzsinórt vagy az utolsó figyelmeztetést a Magyar Nemzet publicisztikai rovatában megjelentetett, álnéven aláírt kolumnás írások testesítik meg, ahogy az ötvenes években a Szabad Népben szövőnők tollából megjelent olvasói levelekből tudhatta meg egy-egy káder, hogy kegyvesztett lett, Devecz és csapata most a némileg átnevezett utódlapból értesülhetett, hogy "az ütemes menetrend olyan úri huncutság, amit csak a gazdag vasutak engedhetnek meg maguknak".
Az indulatok hevessége is jelzi, hogy nagyok a tétek és nagy pénzről is van szó - az ütemes menetrend legalább 10%-kal növelte a MÁV Zrt közszolgáltatási ellentételezési igényét, az állam pedig a korábbi gyakorlathoz képest jóval nagyobb látható elemet helyezett el a költségvetési törvényben. A vitát a vasutak.hu oldalain is követhetik. A személyszállítással kapcsolatos linkjeink itt találhatók meg, a menetrendi linkek pedig itt.

Nincsenek megjegyzések: