A brit privatizáció csökkentette a halálos balesetek számát
A vasútprivatizáció elleni egyik gyakran hangoztatott érv az volt, hogy a sokszereplős magánpiacon kevésbé fegyelmezett cégek is megjelennek, és meg fog nőni a halálos balesetek száma. Nagy-Britannia több mint tizenöt éve kezdte el lebontani a vasúti monopóliumot, és a tények az ellenkezőről tanuskodnak. A magántulajdonra jobban vigyáznak a vasutasok, és az erős jogkörökkel rendelkező, 140 fős Vasútszabályozó Hivatal rendet tud tartani.
Andrew Evans statisztika-professzor elemzéséből az derül ki, hogy az egy utaskilométerre jutó halálos vasúti balesetek száma 1965. óta folyamatosan csökken. A brit államvasút monopóliumának megtörése, 1992. óta azonban minden évben a trend alatt volt, vagyis a magántulajdonra épülő rendszerben a balesetek számának csökkenése nagyon felgyorsult. Az ábra a statisztikai trendet mutatja. A fekete pöttyök a brit államvasút monopóliuma alatti halálos balesetek éves gyakoriságát, a fehérek a magánvasúttársaságok versenye alatt bekövetkezett halálozási gyakoriságot mutatják. Ami ezen az ábrán pedig nem látszik: 2004-ben a brit vasutak megdöntötték az 1959-es utasrekordot is.
Link: BBC News - Rail 'safer' after privatisation
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése