2007. július 16., hétfő

A jövő vasútja - Nagy-Britanniában

Megjelent a világ legnagyobb hagyománnyal rendelkező, és talán ma a legjobban működő vasúti rendszerének harminc éves fejlesztési programja. Ha a brit Közlekedési Minisztérium tervei valóra vállnak, alapvetően meg fog változni a vasút képe. (Kép: Blech)

A vasút értékei közül a környezetvédelem a zéró-emisszió irányába történő elmozdulásban érhető tetten: megkezdődik a diesel és villamos-vontatású járművek hidrogén-cellás és bioüzemanyag-tüzelésűre váltása. A járműveken az utastérben WiFi, valósidejű utastájékoztatással, és biztonsági kamerák a lopások és randalírozás megfékezésére.

A következő évtizedben befejeződik a jelző- és biztosítóberendezések cseréje. A pályaállapot folyamatos monitoringjának köszönhetően hamarabb és jobban előre tervezhetők lesznek a pályafenntartási munkálatok. A cél a 24/7 vasút, vagyis csak úgy lehet pályafenntartási munkákat végezni, hogy az utasforgalom egy percre sem szünetelhet, vége a pótlóbuszoknak!

Megkezdődik a szakosított infrastruktúrák kiépítése, vagyis a legforgalmasabb relációkban külön pályán közlekedhetnek a mainál gyorsabb személyvonatok, és a lassabb, nehéz tehervonatok. A brit fejlesztési tervek alapvetően arra törekszenek, hogy a hagyományos vasúti rendszerből hozzák ki a maximumot, ez ma valahol a 250-es pályák környékén jár. Ugyanennek a gondolatnak a jegyében elsősorban a szűk keresztmetszeteket kívánják infrastruktúra-bővítéssel feloldalni. A terv jóval kisebb hangsúlyt helyez a nagysebességű vasút kiépítésére, ami igen lassan, leghamarabb a huszas években jut el Északra. Viszont London-Brüsszel már ma is csak két óra vonattal. (Kép: Vasúti váróterem Londonban - Kobaye)

Link: Delivering a Sustainable Railway

Nincsenek megjegyzések: