2005. január 6., csütörtök

Együttműködés az ingyenebed.hu és a vasutak.hu között

A Szabadlovas Közgazdász Egyesület és a vasutak.hu szerkesztősége megállapodott a két szakmai közösségi tartalomszolgáltató együttműködésének beindításáról. Az ingyenebed.hu 214 regisztrált tagjával a legnagyobb közgazdászoknak szóló közösségi portál, közönségét tág érdeklődésű körű közgazdászok alkotják, akik általános és elvi kérdések vitatása mellett a már korábban beindult (távközlés, energia) és az eddig még elmaradt (vasút, posta, egészségügy) strukturális reformokkal – némely esetben hivatalból – foglalkozó szakemberek. Az ingyenebed.hu olvasói az életünket legjobban megkeserítő monopólium címét is a MÁV Rt-nek adták, vagyis már a vasutak.hu beindítása előtt a liberalizáció mellett voksoltak. részben a már korábban beindult strukturális reformokban résztvevő szakemberek (távközlés, energia) részben az eddig elmaradt strukturális reformokat (vasút, posta, egészségügy) várva váró közgazdászokból áll. A vasutak.hu tematikus szakmai portál, amely kifejezetten a vasútliberalizáció közösségét szeretné kialakítani. Az ingyenebed.hu címlapjára mutató linkek külön blokkban, a bal oldalon találhatók meg. A vasutak.hu tovább keresi az együttműködés lehetőségét a témánkról gondolkodó szakmai közösségekkel.

A jövőben az ingyenebed.hu olvasói külön blokkban láthatják a vasutak.hu címlapján lévő hírekre mutató linkeket „Vasútliberalizáció” címmel, és vasutak.hu olvasói pedig „Közgazdászoknak ingyenebéd” cím alatt az ingyenebed.hu-ét. A két portál regisztrált felhasználói saját hírforrásként szintén beállíthatják maguknak a másik oldal RSS-ét. Ezen kívül egymás tartalmait szemlézzük, illetve közös írásokat jelentetünk a két oldalon, a Szabadlovas Közgazdász Egyesület rendezvényein pedig időről-időre a vasúti iparágból érkező szórakoztató mikroökonómiai, vállalati pénzügyes és gazdaságpolitikai feladványokkal szórakoztatjuk a szakmai közönséget. Az elkövetkező hónapban egy nyilvános, budapesti vasúttal kapcsolatos szakmai előadás, egy egyesületi tagoknak szóló vitafórum, és egy rádióvita a Tiloson a közös programunk.

Egy rövid ajánló a vasutak.hu olvasóközönségének az ingyenebed.hu archívumából:

Lőcsei László: Államgörcs "Magyarország tagja a világ legfejlettebb országait tömörítő kluboknak, polgárai a világ leggazdagabb negyedébe tartoznak. Biztonságunkat a legerősebb katonai szövetség őrzi, életünk minden területe egyre szervesebben illeszkedik a világ legnagyobb gazdaságába. Erős és egészséges a gazdaságunk, a konzervatív ágazatokra épülő ipar (pl. gép-autó, vegyiáru, élelmiszer) és a szakképzettségéhez képest olcsó munkaerő a világ 30 legversenyképesebb országa közé emel minket. Hatalmas áruházak és nagy gonddal kialakított speciális üzletek termékei között válogathatunk. Egyre kifinomultabb és olcsóbb szolgáltatások teszik sokunk életét kellemesebbé az olcsó repüléstől és a mobilos internettől az árnyas kávéházak teraszán keresztül pénzügyeink kényelmes intézéséig. Valami mégsem stimmel. Magyarországon, mint minden más államban létezik egészségügy, oktatás, vasút, ágazati szabályozás. Csak nem működik. A rendelők, egyetemi épületek, a pályaudvarok csak díszletek. A korábban működő szabályozókat szisztematikus munkával áramvonalasítja légvárrá köztársaságunk kormánya. A kórházakban rendes ellátást csak komoly fizetségért várhat az ember. A felsőoktatásban a diákok és az oktatók közmegegyezése szerint félévenkénti vizsgaidőszakokkal papírozzák le az év többi időszakának (sokszor hasznosan eltöltött) szabadidejét. Az egyetemre vágyó diákok többsége iskolán kívüli magánórákon készül a felvételire. A vonattal járók negyven százaléka vasutas." Ezt a cikk megjelent az Utolsó figyelmeztetésben is.

Ilyés Márton: Taxiómák "Az utóbbi hetekben több sajtóorgánumban is felbukkantak a taxisok, és azt állították: Budapesten túl sok a taxi, áldatlan állapotok uralkodnak, egymás árai alá kell ígérniük, hovatovább nem tudnak "tisztességesen megélni" a szakmát komolyan vevők. Kérem szépen, nem lehetne egy kicsit diszkrétebben nyomulni államilag szavatolt jövedelemátcsoportosításért? Vajon komolyan azt gondolják a személyfuvarozók, hogy az átlagos újságolvasó majd felsóhajt: tényleg, tessék már az államnak rendezni szegény taxisok sanyarú helyzetét, mert szívesen várnék tovább a megrendelt taxira, és többet is szeretnék fizetni érte, tehát le az árversennyel?" Ez a cikk megjelent a Magyar Narancsban is.

Antal Dániel: Engedd szabadon a mellékvonalakat "Abból indultunk ki, hogy a mellékvonalak jelentőségéről és gazdálkodási sajátosságairól túlzottan keveset lehet tudni arról, hogy átalakításukról, esetleges vonalbezárásokról megalapozott döntést lehessen hozni. A MÁV Rt. mikroökonómiai értelemben minden valószínűség szerint az üzemszüneti pont alatt termel. Ennek következménye, hogy a jobban terhelt fővonalakhoz képest nagyon kedvező határköltséggel jellemezhető mellékvonalak üzemeltetése üzleti szempontból jutányosabb. Jelenleg nem lehet megmondani, pontosan mekkora bevételek keletkeznek a mellékvonalakon. Hasonlóan bizonytalan a költségek allokációjának módszere is. Üzleti tanácsadónk számításai is megerősítik, hogy a mellékvonalakra allokált költségek erősen eltúlzottak. Annyi bizonyosnak látszik, hogy a MÁV Rt évi 100-120 milliárdos támogatási igénye elsősorban nem a mellékvonalakon keletkezik. Az, hogy a vasútüzem jelenleg a mellék- vagy a fővonalakon hatékonyabban szervezett-e, nem mondható meg az inputok (pénzbeli és utazási időbeli költségek vagy naturális mutatók) és az outputok (utaskilométerek) ismerete nélkül. Nem csak a szállítási tevékenység hatékonysága nem mérhető, de az infrastruktúra költségfüggvénye sem került meghatározásra. A határköltség alapú pályahasználati díj meghatározása így nem volt lehetséges, és ezért nem lehet megmondani, hogy a mellékvonali infrastruktúra fenntartása mennyivel olcsóbb a fővonalinak." Ez a cikk jelentősen átdolgozva megjelent a Népszabadság Hétvégében illetve a Közlekedéstudományi Szemlében is.

A két szakmai portál időközben teljesen átalakult, a linkek egy része nem használható. Az ingyenebed.hu és a vasutak.hu között a szakmai kapcsolat azonban ma is él, és hivatkozzuk egymás anyagait.

Nincsenek megjegyzések: