2005. január 6., csütörtök

A büfékocsin sporolnának a skót magánvasutak?

Mint korábban beszámoltunk róla, a brit vasúti piacfelügyeleti hatóság több lejáró személyszállítási koncessziót fog újra kiírni versenytárgyalásra. Az angol és skót fővárosokat összekötő Edinburgh-London útvonalra februárban hirdetik meg a versenyt. Bemelegítésként a versengő társaságok azzal vádolják egymást, hogy az árersenyben a büfé színvonalát akarják rontani a hosszú úton.

A Scotsman híre szerint ez a hosszú útvonal az utolsó, ahol a hagyományos "ezüstös szolgálat" jegyében rendes éttermi ellátást kapnak az utasok. A jelenlegi szolgáltató, GNER állítása szerint évente tízmillió fontot, azaz mintegy négymilliárd forintot bukik az étterem-kocsin, és azzal vádolja a versenytársakat, hogy a szolgáltatási szint csökkentésével akarják olcsóbb ajánlatukkal kiütni a nyeregből.

A két szóbajöhető versenytárs másként látja a dolgot. A Virgin/Stagecoach ugyan frissen főzött angol reggelit kínál reggelente a saját InterCity járatain, de ebédidőben és este csak mikrósütőben melegített harapnivalót ad. Szóvivőjük beismeréssel egyenlő nyilatkozata szerint felméréseik szerint az utasok jobban örülnek a kisebb falatoknak, mint a teljes éttermi ebédnek járataikon. A másik várható versenytárs, a First nem volt hajlandó kommentálni a vádakat. A GNER vezérigazgatója azonban azt mondja, hogy a rendes éttermi kiszolgálás, a drótnélküli internet és a frissítőket felszolgáló kiskocsik mind pénzbe kerülnek, de ezek nélkül csökkene a szolgáltatás színvonala, és az utasok nem a vonatot választanák. A Skót Turisztikai Fórum képviselője felháborítónak tartja azt a felvetést, hogy az Edinburghbe tartók ne kaphassanak rendes ellátását a vonaton.

Korábban beszámoltunk róla, hogy Nagy-Britanniában tíz év alatt 35%-kal nőtt a vasúti utasforgalom és 2004-re újra elérte az ötvenes évek végének szintjét. Az Edinburgh-London vonalon az elmúlt 8 évben, amióta a GNER szolgálja ki az utasokat, a forgalom 32%-kal nőtt.

Ha valaki Magyarországra is érvényes következtetéseket akar levonni, akkor persze jó azt is szem előtt tartania, hogy Nagy-Britanniában az utasok fizetik az út árát, és inkább a szolgáltatás minősége javult a liberalizációnak köszönhetően, nem az ára. Egy kedvezmény nélküli menettérti jegy a fent emlegetett útvonalra 99 font, azaz körülbelül 40 ezer forint, és az 50-67,50%-os kedvezmények ismeretlenek. Hazánkban ezzel szemben az utasok csak az útnak átlagosan kevesebb mint egyötödéért fizetnek, az utasok helyett az adófizetők állja a cech több mint 80%-át, vagyis sehol nincsen ingyenebéd, vagy mégis?

Nincsenek megjegyzések: