2005. január 4., kedd

Spanyolország: lendületes liberalizáció után privatizáció?

Január elsején hatályba lépett az új spanyol vasúti törvény, és megalakult a független infrastruktúra-üzemeltető és kapacitáselosztó társaság. Az egykori spanyol államvasutat két részre osztották és megszűntették a monopóliumát. Ugyan a kormány még nem nyilatkozott egyértelműen, de iparági szakértők és a szakszervezetek is a szállítással foglalkozó Renfe Operadora privatizációjára tippelnek. Az infrastruktúra a közutakhoz hasonlóan állami kézben marad.

Az egykori spanyol államvasút, a Renfe még 1941-ben kapott a fasiszta kormánytól monopóliumot az áru- és személyszállításra – írja német testvérlapunk, a MehrBahnen! A mostani szétválasztás nyomán létrejött egy 13000 kilométernyi pályát és hozzá tartozó infrastruktúrát üzemeltető, jelenleg adósságokkal nem rendelkező állami infrastruktúra-üzemeltető valamint a Renfe Operadora. A még tavaly leváltott konzervatív többségű parlament által megszavazott új törvény értelmében mostantól az áruszállításban szabad a pálya Spanyolországban. Az új, szocialista kormány a személyszállítás liberalizációját 2010-re tűzte ki. A liberalizációt a szakszervezetek számára a Magyarországról is jól ismert „reformprémium” megadásával édesítették meg, akik maguk is támogatják a szabályozási reformot. Egyedül a kicsi, valaha szebb napokat megélt anarchoszindikalista CGT szakszervezet tiltakozik a liberalizáció ellen.

MehrBahnen: Spanische Bahn vor Privatisierung

Nincsenek megjegyzések: