2005. január 3., hétfő

A vonatok a legkörnyezetkímélőbb közlekedési eszk

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium adja közzé a Közlekedjünk környezetkímélően című, a Közlekedéstudományi Intézet szerkesztésében készült kiadványt, amely a különböző közlekedési eszközök, módok és szokások káros hatásait méri össze. A vonatok szinte minden kategóriában a legkedvezőbb értékeket mutatják, és sehol sem rosszabbak a személygépkocsiknál és teherautóknál.

Korunk talán legnagyobb fenyegetése az üvegházhatás és a levegő szennyezése, mindkettő döntően a nem megújuló energiahordozók felhasználásából eredeztethető. Az energiafelhasználás szempontjából a vasút a legkedvezőbb személyszállítási és árufuvarozási mód. A személyközlekedésben 2 MJ/utaskilométer körüli értékével a vonat és az autóbusz holtversenyben áll – a jól kihasznált vonat értékei kedvezőbbek lehetnek a buszénál, de a buszt könnyebb megtölteni. A légiközlekedés nagy hatékonyságjavulás után is ennek a háromszorosát használja, a személygépkocsi a négyszeresét. Az árufuvarozásban pedig végképp a vasút a nyerő: 1 MJ/árutonnakilométeres értékénél még a folyami hajózás és majdnem kétszer rosszabb értéket mutat, hiszen a közegellenállást aligha lehet csökkenteni, a tehergépkocsi szennyezése pedig 8-9-szer nagyobb a vonaténál. A vonatok fotokémiai szennyezése, a városi ózonszennyezés mértéke és a vízben oldódó szennyező anyagok mértéke is jóval kisebb a buszokénál és a személygépkocsikénál.

Az emberek életét talán a zajszennyezés értini a legközelebbről. Az európai emberek 30%-a az alvást már zavaró mennyiségű éjszakai zajnak van kitéve, nappal sokakat pedig már káros mennyiségű zaj ér. A zajszennyezés tekintetében a repülőterek környékén élőknek a legrosszabb. A repülők zajszintje olyan magas, hogy Európában éjszaka korlátozták a repülőforgalmat. A vonatok zaja nem folytonos, de relatíve magas, a közúti közlekedése monotonabb és valamivel alacsonyabb. A felmérések szerint a vonatok zaját jobban tolerálják az emberek, az egyszeri, kiemelkedő zajforrást jobban meg lehet szokni, mint a folytonosabb, de alacsonyabb zajt. A vasút a nagy nemzetközi teherforgalmat lebonyolító pályaudvarok és fővonalak környékén lép helyenként a toleranciaküszöb fölé.

A humántoxicitiás, vagyis az emberi szervezetre mérgező, esetenként rákkeltő égési melléktermékek tekintetében a Diesel-motorok mutatói a legrosszabbak. A legszennyezőbb ilyen tekintetben fajlagosan a Diesel-üzemű személygépkocsi, majd busz, a legkedvezőbb a földgázüzemű autóbusz majd a vonat; a benzinüzemű személygépkocsi ebben az esetben közepesen teljesít.

Végül érdemes megemlékezni arról is, hogy a személygépkocsik lassan kiszorítanak bennünket a városainkból. Kétszáz ember gépkocsiközelekdése majdnem hússzor annyi helyet vesz el élőkörnyezetünkből, mint az ehhez szükséges autóbuszok, villamosok és vonatok.

További részletek és tanácsok a KVVM honlapjáról letölthető tanulmányban. A tanulmány letölthető a KVVM honlapjáról.

Nincsenek megjegyzések: