Dr Kóka János miniszter rádióinterjúja a vasútról
Dr Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, a hazai vasút szabályozásáért felelős kormánytag és egyben a MÁV Rt tulajdonosi jogait gyakorló miniszter december 29-én este adott interjút a Gazdasági Rádiónak a vasútpolitika aktuális kérdéseiről, a liberalizációról, az infrastruktúra-üzemeltetés függetlenítéséről és a regionális közlekedéspolitikai kérdésekről.
2007-re az árufuvarozás teljesen versenypiaccá váljon és a személyszállítás egyes szegmenseiben is megjelenhessenek új vasútvállalatok. Külön felvetette, nem kellene-e már most a nemzetközi személyszállítási piacra is új vállalatokat beengedni. A miniszter hangsúlyozta, hogy olyan díjpolitikát kell folytatni, ami egyszerre versenybarát és lehetővé teszi, hogy a piacnyitásból az állami infrastruktúra-üzemeltető hasznot húzzon.
Az infrastruktúrával kapcsolatban a miniszter arról is beszélt, hogy jelentős EU támogatások volnának igénybevehető a nemzetközi tranzitra is használható pályák megújítására, ha az infrastruktúra-üzemeltetés elvállna az egyéb tevékenységektől és gazdálkodása átláthatóvá válna. Ez gyakorlatilag a mai vertikálisan integrált MÁV Rt több vállalattá alakítását jelentheti. Az ingatlangazdálkodás területén a szakpolitika célja, hogy ne lehessen az értékes vagyonelemeket kimazsolázni az állami vasúttársaságból.
A mellékvonalak problémáját érintő kérdésre válaszolva a miniszter jelezte, hogy ez nem vasút- hanem közlekedéspolitikai kérdés, amelyet a regionális közlekedési rendszerek egészében kell megoldani, buszokkal, mikrobuszokkal és vonatokkal. Vannak olyan mellékvonalak, amelyek bezárását az önkormányzatok akarják elérni, és olyan is van, ahol a csekély utasforgalom kiváltása taxival is olcsóbb volna a mostani megoldásnál. A miniszter reményét fejezte ki, hogy regionális közlekedési rendszerek kérdéséből legalább időlegesen ki lehet zárni a politikai hisztériát és helyben élők közlekedési igényeit szem előtt tartva lehet megoldásokat keresni.
A miniszter interjújában két fontos állami feladatot jelölt ki a 2005. esztendőre: a liberalizáció jogi-intézményi rendszereinek kialakítását és a MÁV Rt adósságállományának kezelését. A MÁV Rt adósságaiért a Kormány eddig kezességet vállalt, így a hitelezők nincsenek veszélyben. A MÁV Rt tőkéje a törvényi minimum alá esett, amit az állam az adófizetők pénzéből ki fog pótolni, ugyanakkor meg kell keresni a módját annak, hogy ilyen csődközeli helyzet ne alakulhasson ki automatikusan minden évben.
A Gazdasági Rádió - Privátbankár.hu
Hallgassa meg Emőd Pál rádióinterjúját mp3-ban!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése