2005. március 6., vasárnap

A hétvégén megkezdődött a vasúti rendszerváltás

Szombaton (március 5-én) kigördült Eperjeske-átrakó pályaudvarról a Magyar Magánvasút Rt. (MMV) első, kékre festett tehervonata 1500 tonna szénnel. Magyarország EU-csatlakozása óta négy vasútvállalat kapott engedélyt arra, hogy a magyar pályán árufuvarozást végezzen, de különféle adminisztratív nehézségek, és a MÁV Rt.-n belüli szervezeti ellenállás miatt tíz hónapon át egyik magántársaság sem tudott egyetlen fuvart sem lebonyolítani. A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. által adott engedély szerint a vonat március 2-ig kellett volna, hogy leközlekedtetésre kerüljön.
A MÁV Rt. értelmezése szerint azonban a vasútvállalatok engedélye csak a pályára, de egyes állomásokra nem érvényes, és hosszas huzavona kezdődött az ügyben, miközben az MMV Rt. engedélyei lejártak, és a szaktárcához fordult az ügyben. A vasútszabályozásért felelős miniszteri biztos a helyszínen és az érintett társaságoknál tájékozódott a helyzetről, végül péntekre a MÁV Rt. megadta a szükséges engedélyeket hazánk egyetlen normál- és szélesnyomtávú átrakójának használatához. A továbbiakban az ügy sajtóvisszhangját mutatjuk be.

Szombaton (március 5-én) kigördült Eperjeske-átrakó pályaudvarról a Magyar Magánvasút Rt. (MMV) első, kékre festett tehervonata 1500 tonna szénnel. Magyarország EU-csatlakozása óta négy vasútvállalat kapott engedélyt arra, hogy a magyar pályán árufuvarozást végezzen, de különféle adminisztratív nehézségek, és a MÁV Rt.-n belüli szervezeti ellenállás miatt tíz hónapon át egyik magántársaság sem tudott egyetlen fuvart sem lebonyolítani. A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. által adott engedély szerint a vonat március 2-ig kellett volna, hogy leközlekedtetésre kerüljön.

A MÁV Rt. értelmezése szerint azonban a vasútvállalatok engedélye csak a pályára, de egyes állomásokra nem érvényes, és hosszas huzavona kezdődött az ügyben, miközben az MMV Rt. engedélyei lejártak, és a szaktárcához fordult az ügyben. A vasútszabályozásért felelős miniszteri biztos a helyszínen és az érintett társaságoknál tájékozódott a helyzetről, végül péntekre a MÁV Rt. megadta a szükséges engedélyeket hazánk egyetlen normál- és szélesnyomtávú átrakójának használatához. A továbbiakban az ügy sajtóvisszhangját mutatjuk be.

Holtvágányra tenné a magánvasutakat a MÁV
(Híradó, 2005. március 4.)

Bár a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. rendelkezik pályahasználati szerződéssel, közlekedési engedéllyel, és megállapodott a fizetési feltételekről, a MÁV nem engedi a céget a rakodóhely közelébe.

Egy magántársasággal keveredett összetűzésbe a MÁV
([origó] Üzleti Negyed, 2005. március 4.)

A MÁV Rt. már harmadik napja nem engedi egy magántársaság tehervonatát a magyar vasúti pályára lépni, ezért a GKM miniszteri biztosát küldi a helyszínre tájékozódni - közölte a Gazdaság és Közlekedési Minisztérium (GKM) csütörtökön. A MÁV Rt. ugyanakkor közleményben tudatta, hogy a Vasúti Pályakapacitás Elosztó Kft. kiadta a közforgalmú pályaszakasz használatára jogosító engedélyt a Magyar Magánvasút Rt. (MMV Rt.) részére. Ez az engedély azonban nem terjed ki a MÁV kezelésében lévő vágányokra, amellyel kapcsolatosan az MMV azért jelentette be használati igényét, mert azon szénosztályozó - áru berakodáshoz és osztályozásához szükséges eszköz - található.

Zöld jelzés a magánvonatnak
(Népszabadság, 2005. március 5.)

Miniszteri biztosi "hátszéllel" tegnap megkezdte a rakodást, és szombat délelõtt útnak indulhat az elsõ hazai magánvasúti tehervonat. A Magyar Magánvasút (MMV) Rt. Berentei Erõmûbe tartó szénszállító szerelvénye a MÁV engedélyeinek hiányában kedd óta vesztegelt a Záhony melletti Eperjeske átrakó-pályaudvarán.

Az első magánvonat szállít árut a MÁV vonalain
(Magyar Rádió Online, 2005. március 4.)

A MÁV miatt esett el üzletétől a Magyar Magánvasút?
(Napi Gazdaság, 2005. március 4.)
A Magyar Magánvasút szerint a MÁV akadékoskodása miatt esett el egy a Berentei Erőművel kötött üzlettől. Az állami vasúttársaság szerint azonban a cég kereste meg őket későn, s ha előbb jelentkeznek, meg tudták volna oldani a problémát.

Miniszteri biztos Záhonyban
(Dunatext)
A magyar pályavasút liberalizációjának történetében először indul el magán vasúti társaság fizetős fuvarja Záhonyból pénteken este vagy szombat reggel - közölte Antal Dániel a vasúti szabályozásért felelős miniszteri biztos pénteken az MTI-vel azt követően, hogy Záhonyban tájékozódott az egyik magán vasúti társaság minisztériumba beadott panaszáról. A MÁV Rt. közleményben tudatta, hogy gyors és eseti döntéssel biztosítja a vasúti szállítás megvalósulását és a hazai energiaszektor működéséhez szükséges tüzelőanyag ellátását. A magán vasúttársaság a Záhony térségében lévő Eperjeske átrakóból szállít szénport a berentei hőerőműbe.

A MÁV akadályozza a magánvasúti szénszállítást
(NOL, 2005. március 7.)
"A MÁV újabb akadályt gördített az első magánvasúti szénszállítmány elé, mivel nem teszi lehetővé, hogy a záhonyi átrakókörzetből Kazincbarcikára, a Berentei Erőmű számára érkezett szerelvényt kirakodják - közölte a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. hétfőn, a MÁV szerint azonban az MMV Rt. nem tett eleget a törvényi előírásoknak, amikor nem kért engedélyt a MÁV Rt-től a berentei iparvágány használatához." -- további részletek a Népszabadság Online cikkében.

Parkolóban a magánvasút
(Magyar Rádió, 2005. március 8.)
"A MÁV újabb akadályt gördített az első magánvasúti szénszállítmány elé, mivel nem teszi lehetővé, hogy a záhonyi átrakókörzetből Kazincbarcikára, a Berentei Erőmű számára érkezett szerelvényt kirakodják – tudta meg rádiónk a Magyar Magánvasút Rt-től." További részletek a k a Magyar Rádió honlapján.

Visszaél-e erőfölényével a MÁV?
(Napi Online, 2005. március 11.)
"Az MMV Rt. azt kéri a GVH-tól, hogy vizsgálja ki azokat az ügyeket, amelyek alátámasztják: a MÁV árufuvarozási üzletága önkényesen értelmezi a vasúti pályahasználati szabályokat. Ez a magatartás végeredményben kizárja a magánvasutakat a jogilag már liberalizált magyar piacról - fogalmaz az MMV közleménye. A cég két esettel indokolja álláspontját. A MÁV Rt. árufuvarozási üzletága 2004-ben megakadályozta, hogy a magánvasút szerelvényei megközelíthessék a bükkábrányi lignitbányát, s ezzel meghiúsította az MMV Rt. lignitszállítási szándékát a Mátrai Erőműbe. Szintén az árufuvarozási üzletág 2005 márciusában - önkényesen értelmezve a vasúti pályahasználati szabályokat - 9 napon át akadályozta az MMV szénszállító szerelvényének továbbítását." További részletek a Napi Online cikkében.

Vasúti magánfuvarozás: Papír alapú szabad verseny
(Magyar Narancs, 2005. március 10.)
A Magyar Narancs hosszú helyszíni záhonyi riportban számolt be az első magánvasúti szerelvény elindulásáról, illetve a hazai magánvasutak megpróbáltatásairól. Szabó M István cikke online jövő héttől a regisztrált felhasználóknak érhető csak el. Magyar Narancs.

A versenyhivatalra várnak a vasutak
(NOL, 2005. március 12.)
"A vasutak közötti harc legújabb fejleménye, hogy az MMV Rt. pénteken a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordult, mert álláspontja szerint a MÁV árufuvarozási üzletága visszaél erőfölényével. A társaság beadványa szerint az állami vasút önkényesen értelmezi a vasútipálya-használat szabályait, a konkurensek vonatainak közlekedésének feltételeit pedig ötletszerűen, pillanatnyi érdekei alapján határozza meg. Ezzel lényegében kizárja a magánvasutakat a jogilag már liberalizált magyar fuvarpiacról." -- Ahogy az várható volt, vasúti hatóság hiányában a Versenyhivatal elé kerülnek a vasúttársaságok vitái. További részletek a Népszabadság cikkében. A versenyhivatali eljárással kapcsolatos fejleményekről új cikkben számolunk be.

Nincsenek megjegyzések: