A MÁV ''szivességén'' múlott, hogy használhatják a pályát
A Világgazdaságban megjelent cikkből (2005. március 7.) kiderül, hogy megvalósult az első hazai teherfuvarozási megbízás. Ennek keretében 1500 tonna orosz barnaszénport hozott be a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. A cikkből az is villágossá válik az olvasó számára, hogy továbbra is a MÁV kezelésében vannak olyan pályaszakaszok, amelyek nélkül a versenytársak érdemeben nem képesek labdába rúgni.
Jó hír a vasúti liberalizációt támogatók számára, hogy létrejött az első magánvasútnak adott teherfuvarozási megbízás. Az orosz barnaszénpor behozatalára vonatkozó megbízás egyik érdekes, de nem meglepő jellegzetessége, hogy a megrendelő a vasúttársaság egyik tulajdonosa.
A Világgazdaság cikkből az is kiderül, hogy a szállításra a MÁV Rt. "gyors és eseti intézkedése" révén nyílik lehetőség. A MÁV Világgazdasághoz eljuttatott közleménye szerint „az energiaellátás folyamatosságának biztosítása érdekében” döntött az előírtnál gyorsabb intézkedés mellett.
Az egyéb, versenyző(bb) iparágakban szocializálódott (laikus) olvasóban nyilván felmerül a kérdés: Miért is van szükség a MÁV jóindulatára ahhoz, hogy egy versenytársa működhessen? A természetes monopóliumot jelentő infrastruktúra használatának az engedélyét nem egy, a piaci szereplőktől független szervezet (Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. VPE) kellene, hogy szétossza?
E kérdések véleményem szerint egy nagyon fontos és a vasúti reform mielőbb megoldandó problémájára világítanak rá: továbbra is a MÁV Rt. tulajdonában és kezelésében vannak ugyanis olyan infrastruktúra elemek, amelyek nélkül a versenytársak képtelenek a piacra lépni. Illúzió a hatékony piaci verseny kialakulásában bízni addig, amíg a működéshez szükséges infrastruktúrának (essential facility) a használatát a korábbi monopólium ellenőrzi.
A konkrét eset csupán egyre világít rá ezek közül, nevezetesen a szénosztályozó vágányokra, illetve az ezekhez való hozzáférésre. Hiába adta ki tehát a VPE a közforgalmú pályaszakaszok használatára jogosító engedélyt az MMV Rt.-nek, a fuvar teljesítéséhez még szükség volt az eperjeskei átrakó vágányok használatára vonatkozó igény MÁV-hoz történő benyújtására is.
A jó hír ettől jó hír marad, de úgy tűnik egyelőre a MÁV-on múlik, hogy ki, és mikor örülhet a hazai vasúti piacon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése