2005. március 25., péntek

Verseny a skót piacért: újra a GNER a befutó

Az utasok egyértelmű kedvence, a GNER nyerte a brit és skót fővárosokat összekötő Edinburgh-London útvonalra szóló koncessziót, Európa egyik legfontosabb versenyeztetett szeméyszállítási pályázatát. A brit liberalizáció kiterjed a vasúti személyszállításra is, az egyes szolgáltatási területekre vagy útvonalakra több éves szolgáltatási jogot, vagyis koncessziót lehet nyerni. Az első koncesszor, a GNER magánvasút minőségi szolgáltatásával annyira belopta magát a skótok szívébe, hogy szimpátia-akciókat tartottak mellettük. A GNER most tíz évre nyerte el a nagy presztizsű piac kiszolgálásának jogát, amiért összesen 1,3 milliárd fontot, több, mint ötszáz millárd forintot fog fizetni ezen időszak alatt.

Korábbi cikkünk beszámolt a verseny tétjéről. A vonalon évente 15 millió utas utazik, és mintegy 400 millió font bevételt hoz. A GNER először 1996-ban nyerte el a szolgáltatási jogot, jelenleg mintegy évi 22 millió fontot fizet érte. A szolgáltatás sikere és a meredeken növekvő utasszám miatt a 2005-ös piacért folyó versenyen a tétek igen magasak voltak. A GNER mellett beszállt a licitbe a brit Virgin és FirstGroup, valamint a dán DSB vasúttársaság is. Ez a személyszállítási részpiac igencsak felértékelődött: a GNER évi 100 millió fontos ajánlatával maradt nyeregben. A brit rendszerben a szolgáltatók azért versenyeznek, hogy adott minőségi színvonalon és jegyárak mellett olcsóbban szolgálják ki az utasokat. Míg a legtöbb vonalon ez azt jelenti, hogy ki hajlandó kevesebb állami támogatásért ellátni a szolgáltatást, ezen a presztizsvonalon a koncessziós jogért fizetnek, hiszen a szolgáltatás nyereséges.

Az érintett vasutak:
GNER
DSB
FirstGroup
Virgin Trains

Nincsenek megjegyzések: