2005. április 27., szerda

Terelővágány (Államvasúti bökkenők III.)

„Miközben a vasúti árufuvarozás liberalizációját komolyan vevő magáncégek mind több kudarcot kénytelenek elkönyvelni, az áttételesen a MÁV Rt. résztulajdonában lévő magánvasúti cég, a Central European Railway (CER) Rt. tarolásba kezdett a piacon” – írja a Magyar Narancs április 21-i számában. A cikk egy független vasúti vállalkozás és egy részleges MÁV-tulajdonú, MÁV-közeli új vasúttársaság működési lehetőségeit veti össze.

Szabó M. István cikkében hosszasan ismerteti, milyen kitolási és betolási műveleteket végeztek a Floyd Kft mozdonyával és vonatával április 4-től kezdve Hegyeshalomnál. A Floyd Kft első sikeres nemzetközi útja nyomán igen sok akadályba ütközött, amelyeken minden elképzelhető jogi fórumon orvoslást remél. A kiválüláló számára mulatságos kifogások miatt a Floyd vonata egynapos kését szenvedett. Például, miközben az elvileg szabad pályán a Floyd versenytársától, a MÁV-tól újabb és újabb papírokra várt, villanymozdonyát egy felsővezeték nélküli tárolóvágányra tolták, ezzel teljesen mozgás- és működésképtelenné téve, hivatkozva egy, a szolgálatképtelen járművek eltakarítására vonatkozó MÁV-utasításra.

Végül a Floyd osztrák partnere, a Wiener Lokalbahn felmondta a Floyddal kötött fuvarszerződést, sőt a késés miatti járulékos költségeit (mintegy 40 ezer eurót) is a Floydra akarja terhelni. Végül április 11-én a beszorított kis társaság legnagyobb konkurensével, a MÁV Árufuvarozási Üzletágával egy, az elvileg független VPE Kft által vezetett „békéltető” tárgyaláson lemondott legfontosabb felülvizsgálati jogáról, vagyis arról, hogy a problémáit a Pályahasználati Tanács elé vigye.

Miközben a Floyd és a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. az államvasúti bürokrácia hálójában vergődik, a Central European Railway (CER) Rt. a napokban minden eddigi magánvasúti megrendelésnél nagyobb volumenű szerződés teljesítésébe kezdett – írja a szerző. Idézi Horváth Lászlót, a CER első emberét idézi, aki szerint sokat köszönhet az MMV-nek és a Floydnak. Úgy véli, „a CER MÁV-os hátszele valószínűleg a versenytársak támadásai miatt erősödött fel, mert szerinte az államvasút az áruszállítás liberalizációjában végre eredményt is fel akart mutatni”. Horváth szerint taktikájuk azért volt sikeres, mert ők – a két másik magánvasúttól eltérően – az együttműködést keresték a MÁV-val. Kukely Márton (MMV) a lapnak elmondta: az sem hátrány a CER számára, hogy a cégben jelentős tulajdonhányada van a MÁV Rt.-nek.

A cikkből ezután azt is megtudjuk, hogy a MÁV egykori ügyfeleit MÁV mozdonyokkal és GySEV kocsikkal szolgálja ki az új „magánvasút”.

A teljes írás a Magyar Narancs oldalán olvasható.

Nincsenek megjegyzések: