Minden áron? A DB nyereségességének árnyoldalai
Április második felében több német lap, köztük a Spiegel foglalkozott a Deutsche Bahn (DB) vezetésének nagyratörő pénzügyi terveivel, és az ezt szolgáló intézkedések aggasztó következményeivel. A DB menedzsmentjét az a vád érte, hogy fontosabbnak tartja a nyereségességet, mint az utasok biztonságát.
Április második felében több német lap, köztük a Spiegel foglalkozott a DB vezetésének nagyratörő pénzügyi terveivel, és az ezt szolgáló intézkedések aggasztó következményeivel.
Köztudott, hogy Hartmut Mehdorn, a DB elnöke, 2006-ban a tőzsdére akarja vinni a német óriásvállalatot. Ennek érdekében szigorú megtakarításokat irányzott elő, amelyek elsősorban a beszerzést, az általános költségeket és a pályakarbantartást érintik.
Ezen intézkedések eredménye egyfelől igen kecsegtető, hiszen a 2004-ben elért 250 millió eurós üzemi nyereség után idén már 420 millió eurót, 2006-ra pedig már 820 millió Eurót prognosztizálnak. Másfelől viszont mind többen – köztük DB alkalmazottak, szakértők – figyelmeztetnek az infrastrukúra rohamos állapotromlására, ami már-már a vasúti közlekedés biztonságát veszélyezteti.
Az aggodalmakat megerősíti egy nemrég napvilágra került 2004-es szigorúan bizalmas belső DB-jelentés. Ebből többek között kiderül, hogy a pályakarbantartás költségkeretének lefaragása miatt csak tűzoltás jellegű hibaelhárításra van mód. A pályaszakaszok, váltók rendszeres felülvizsgálata késlekedik. Nem véletlen, hogy az elmúlt időszakban ugrásszerűen megnőtt a sebességkorlátozással sújtott szakaszok száma, ezzel együtt pedig a menetidő is.
Az említett jelentés rávilágít a sínek mellett húzódó töltések és növényzet elhanyagolt állapotára is. Ez két szempontból veszélyes. Egyrészt a pályára belógó ágak zavarják a modonyvezetőket, akik a lecsökkent látótávolság miatt lassabban közlekednek. Másrészt a magasfeszültségű vezetékekkel érintkező gallyak könnyen zárlatot okozhatnak, amely órákra megbéníthatja a vasúti közlekedést.
A DB körül dagadó botrány már a politikába is beszivárgott. Több politikus leszögezte, hogy a nyereségesség nem mehet a biztonság kárára.
Eközben a DB vezetése határozottan elutasítja a vádakat és azt hangsúlyozza, hogy a társaság évente 1,2 milliárd eurót fordít a sínek karbantartására.
Bővebb információ a Spiegel és a Frankfurter Allgemeine Zeitung oldalán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése