2005. április 15., péntek

A mellékvonali probléma Ausztriában

Az ÖBB Személyszállítási Rt. több pénzt kér az államtól a mellékvonalakra, különben kb. 35 mellékvonalat a leállítás veszélye fenyeget. A tárgyalások a kormánnyal és a tartományokkal már megkezdődtek. Az államnak döntenie kell, hogy bezárják-e a mellékvonalakat vagy sem.

A mellékvonalak megőrzése érdekében és a sínek piaci részesedésének növeléséhez beruházások szüksgesek – azonban nem csak a folyamatos üzemeltetéshez, hanem az infrastruktúra és az új vonatok beszerzéséhez is további forrásokra lenne szükség, hiszen az ÖBB vonatok már 15 évesek - hangsúlyozta az ÖBB elnöke. Ausztriában a közös múlt okán hasonló problémák vannak a mellékvonalakkal, mint hazánkban.

A probléma jól ismert hazánkból is: a nemzeti vasúttársaság jóval több veszteséget mutat ki a mellékvonalakon, mint a vasúti hatóság vagy a független szakértők hihetőnek tartanak. Az ÖBB így arra hivatkozhat, hogy amennyiben nem kap több állami támogatást, be kell zárjon mellékvonalakat, amire viszont nincsen politikai akarat. Most őszre az ÖBB-elnök ígér egy részletes költségkimutatást a mellékvonalak jövőbeni finanszírozásáról. Most a Szövetség 461 millió euróval számol a hazai ÖBB mellékvonalakon, a tartományok ma még csekély mértékben járulnak csak hozzá a költségekhez.

Eközben új szabályozásról tárgyal az állam a tartományokkal, ami ebben a helyzetben a tartományok ellenállása miatt mindig megfeneklik. Az ÖBB számára azonban nyilvánvaló, hogy mindaddig, amíg a Szövetség és a tartományok nem kapnak több pénzt, teljesítmény-csökkenés fog bekövetkezni.

Örvendetes hír viszont, hogy Ausztriában növekszik az utasok száma. Az ÖBB tavaly 2,3%-kal több utast szállított, az első negyedévben 1,7% volt a növekedés. Különösen nagy a kereslet a kedvezményes külföldi jegyek iránt. A növekvő utasforgalom ellenére a személyszállító ÖBB az első olyan évében, amikor mint független részvénytársaság működött veszteséges lesz.

Forrás: www.mehrbahnen.de

Nincsenek megjegyzések: