2007. április 18., szerda

Mellékvonalak itthon és a világban

Miközben egyes kiszivárogtatott anyagok azzal sokkolják az olvasók kedélyét, hogy valaki meg akarja szüntetni az összes hazai vasúti mellékvonalat, addig az állampolgári jogok távozóban lévő biztosa szerint az eddig üzemszünetbe helyezett vonalakra vonatkozó döntést nem megalapozottan hozták, és ezért azokat felül kell vizsgálni. És mi lesz azokkal a vonalakkal, amelyeket a MÁV elhagy? A hatvanas-hetvenes években elhagyott harmadrangú vonalak köszönik jól vannak, eddig hét független térségi vasúti társaság szerzett olyan működési engedélyt, amilyen a MÁV-nak még nincsen. A sikeresebb társaságok sikeresen pályáznak EU forrásokra, bővítik az államvasút által elhagyott infrastruktúrát, sőt, villamosítanak.

A MÁV-hoz hasonló törekvésekkel állt elő a szlovák államvasút, amit a szomszéd kormány többször megvétózott. Ausztriában kevésbé drasztikus, de a miénkhez hasonló vita folyik. Eközben az Egyesült Államokban az állam felvásárolja és időről-időre magáncégeknek felkínálja a mellékvonalakat, Nagy-Britanniában pedig most nyitnak újra több mellékvonalat a növekvő forgalom, vagy új vasúttársaságok speciális igényei miatt.

Mellékvonalas cikkeink itt olvashatók, a mellékvonalakra vonatkozó linkjeink pedig itt találhatók meg. Érdemes a személyszállítási linkekkel együtt böngészni.

Nincsenek megjegyzések: